Het succes van schoolmoestuinen
Steeds meer scholen in Nijmegen nemen de stap om een schoolmoestuin op te zetten. Matthijs Thijssen, leerkracht van groep 6 bij de Prins Mauritsschool in Dukenburg, ziet met eigen ogen dat kinderen veel meer leren als ze de lesstof in de schoolmoestuin ervaren. Ook Marijn Haan van GGD Gelderland-Zuid benadrukt dat als kinderen zelf voedsel verbouwen ze het eerder proeven en eten. Voor iedereen een win win!
Voordelen van een moestuin
Steeds meer basisscholen zien de waarde in van het hebben van een eigen moestuin. Ze bieden voordelen voor zowel de leerlingen als de school zelf.
Een schoolmoestuin biedt leerlingen de mogelijkheid om op een interactieve en praktische manier kennis te maken met natuur en voedselproductie. Door zelf te zaaien, te planten en te oogsten leren ze waar hun voedsel vandaan komt en hoe het groeit. Daarnaast leren ze ook over duurzaamheid, gezonde voeding en het belang van biodiversiteit.
“In de klas praten we over voedsel, waar het vandaan komt en hoe het groeit. De leerlingen mogen in hun eigen moestuin werkelijk gaan telen en oogsten. Om de week gaat een gedeelte uit de klas op bezoek in hun tuin. Het uiteindelijke oogstmoment blijft een feestje. De kinderen ervaren het echt als een wonder van de natuur”, vertelt Matthijs trots.
Ook ziet Matthijs enthousiaste ouders. Ze geven aan dat kinderen hun ervaring mee naar huis nemen, ze gaan bewuster met voedsel om en durven zelfs meer te proeven. In het weekend spieken de kinderen soms even bij de moestuin om te kijken hoe hun gewasjes groeien.
Hoe organiseer je een moestuin op school?
Annerie Rutenfrans (Adviesbureau Beleef & Weet) en Marijn Haan ondersteunen scholen bij het opzetten van een moestuin. “Veel scholen zien het belang er zeker wel van in, maar ervaren toch ook hobbels op de weg als het gaat om locatie en onderhoud. Wij denken mee in wat mogelijk is en begeleiden bij het opzetten hiervan”, vertelt Annerie.
‘Een mooi voorbeeld is de Prins Mauritsschool in Dukenburg. Voor hen was een locatie op het terrein van de school lastig. We zijn in gesprek gegaan en andere mogelijkheden gaan onderzoeken. Toen is er voor gekozen om de schoolmoestuin op het terrein van verzorgingstehuis de Vlechting aan te leggen. Zij hadden ruimte over. Een perfecte match”, vertelt Annerie trots.
Gerrit Jan Groothuijse en Rein van Helmond, zijn vrijwilligers bij de Vlechting. Met veel enthousiasme onderhouden de vrijwilligers de moestuinen, ze krijgen goede begeleiding van Annerie en van Lindy (Moestuin Coach). “Mooi om te zien hoe enthousiast de kinderen zijn en wat ze allemaal leren. En we zien ook de bewoners van het verzorgingstehuis genieten, het bezoek van de kinderen brengt leven in de brouwerij. Voor beiden een feestje”, vertellen Gerrit Jan en Rein.
Ga aan de slag!
Op dit moment heeft rond de 40% van de Nijmeegse basisscholen een moestuin. “Een mooi aantal, maar we streven naar meer”, zegt Annerie.
“We raden alle scholen aan om de mogelijkheden te onderzoeken. We zijn ervan overtuigd dat er voor elke school een passende mogelijkheid gevonden kan worden. En dat het enthousiasme van de kinderen, leerkrachten, ouders en de buurt het allemaal waard is”, vertelt Marijn.
Schroom dus niet en ga het gesprek aan om te onderzoeken hoe een schoolmoestuin op jouw school kan werken. Heb je hulp nodig? Annerie en Marijn denken graag mee. Voel vrij om contact op te nemen voor een gesprek via beleefenweet@glazenkamp.net of mhaan@ggdgelderlandzuid.nl
Bron tekst en afbeelding: GGIB